Gedrag

Gedragsproblemen ontstaan vaak uit onvermogen. Ze hebben invloed op het leren en de sociale omgeving.
Inzicht in de aard van het onvermogen van het kind en in de mogelijkheden die het kind heeft, zorgt ervoor dat we de problemen kunnen aanpakken.

Niemand wordt wakker met het idee ‘vanaf vandaag ga ik eens dwars, extra druk of storend doen’. Nee, dan is er iets. We kennen het allemaal, wanneer je je niet lekker voelt, is je gedrag anders. Ben je korter en je kunt dan minder hebben. Is dat fijn? Nee zeker niet! Maar je bent zelf lang niet altijd bij machte om hierin iets te veranderen, laat staan als je 7, 9 of zelfs ‘al’ 15 bent.

Om er achter te komen waardoor het gedrag ontstaan is, en wat het in stand houdt, is onderzoek helpend. Geen onderzoek met stickers op je hoofd, maar een aantal gesprekken, puzzelen en meekijken. Ouders en jeugdige leren kennen en het systeem om hen in heen in kaart brengen. Krachten benutten en vergroten. Doel is niet een sticker, of een classificatie. Doel is onderling begrip, een handleiding en toenemend vertrouwen in te toekomst.

En soms is een classificatie juist wel helpend, om deuren te openen of om anderen te informeren. Ook voor kinderen en jongeren zelf kan het fijn zijn om te weten of ze wel of niet ‘voldoen aan’ bijvoorbeeld ADHD. Desgevraagd, kunnen wij de classificatie uiteraard ook officieel stellen. Echter, altijd in overleg.

Samenwerken

Het team van PRO overlegt wekelijks over de voortgang van het kind. Onze teamleden beschikken over een uiteenlopende achtergrond, zodat we verschillende aspecten van het kind goed in beeld kunnen brengen.

 

Het enige wat we hoeven te doen is actief te kijken en te luisteren naar kinderen.